IDA

It's my soul honey that's up at eighty

Måndag

Publicerad 2012-12-17 18:37:49 i Ida,

Hej hej hej!
Hur mår ni?
Jag mår faktiskt bra, denna dag har varit en bra dag måste jag säga. Dock blev jag på hemvägen från Iksu på väldigt irriterat humör. Det är nämligen så att jag nu under loppet av ca. två eller tre veckor blivit utsatt för någonting jag finner otroligt obehagligt. Nämligen folk som STIRRAR. Och med folk menar jag män. Medelålders män som stirrar och stirrar så mycket att jag undrar om inte någon lärde dem att det är fult att glo på folk. Den första gången hände det när jag körde body pump. Detta hade jag nästan glömt bort, tills denna dag kom och jag blev utsatt för TVÅ medelåldersmans-stirrningar. Imorse på en klädbutik och nu precis inne på Konsum. Dessa män har sett ut som min bild av den stereotypa våldtäktsmannen/mördaren/stalkern och gjort mig väldigt obehaglig till mods. Jag har försökt tänka att det är inbillning, det här med att de har stirrat så mycket, men jag tror faktiskt att jag inte alls har inbillat mig. Var jag än vände blicken fanns de där, bakom något hörn, eller bakom flingorna eller bakom någon skivstång.
 
För att göra er lite mindre oroliga är det ingen som än så länge visat sig vara någon mördare/våldtäktsman/stalker. Men jag blir ändå så sjukt irriterad att jag nästa gång kommer spärra upp ögonen och glo argt tillbaka. Det är inte heller bara dem jag blir arg på, utan det är också mig själv. Jag blir arg för att jag blir rädd och nojig att de ska göra mig illa. Efter att jag blivit arg på mig själv så blir jag arg på vårat ojämställda samhälle där kvinnor ska behöva gå runt och oroa sig för att en man eventuellt kan göra dem illa. Och när jag tänker på det blir jag arg på alla män. Och så blir jag arg på att VI KVINNOR/TJEJER ska behöva lära oss hur vi ska undvika att råka illa ut. Vi ska inte gå genom parker ensamma om nätterna, inte bli för fulla, vi ska skaffa ett överfallslarm eller så kan vi ringa någon telefonlinje där vi får sällskap hem ifall det känns läskigt.
 
Det är så sjukt tröttsamt att det är vi som ska behöva ta till åtgärder när det är MÄNNEN som är problemet. Hur vore det att utbilda männen i jämställdhet och problematik kring våldtäkter? Hur vore det att diskutera detta i killgrupper? Hur vore det att tala med männen om mäns våld mot kvinnor och hur allt detta hänger ihop?

Åh nu blir jag så arg att jag inte orkar skriva mer. Det finns så sjukt mycket mer saker jag blivit så himla IRRITERAD och FRUSTRERAD över under några dagar. Alla människor på Facebook till exempel, som inte förstår varför Disney väljer att klippa bort scener ur tomtens julverkstad. Jag kan förstå att det inte är alla som är medvetna om den rasism och antisemitism som mörkhyade och judiska människor blivit utsatta för. Jag kan också förstå att det kanske inte alltid är lätt att upptäcka dessa nidbilder porträtterade i bland annat tomtens julverkstad, och för att inte tala om alla de andra stereotypa bilder av människor från mellanöstern i Disneys filmer. Men om det är på det viset, att man inte förstår, så föreslår jag att människor lär sig läsa alla de hundra förklaringar människor på Facebook ger till svar på varför Disney gör på detta sätt. LÄS och inse hur läget ligger till. Samma sak med Tintin i Kongo, jag undrar om människor som började protestera ens läst den serien och insett hur handlingen och språket är i den?
 
Nä nu orkar jag inte fortsätta. Jag önskar bara att människor ibland försökte tänka lite utanför trygghetszonen och inse att strukturella problem är någonting som absolut fortfarande finns, överallt runt om oss.
 
Oj nu blev det långt. Ska återgå till min spenat/broccoli/morots-soppa som jag nu ätit i ca. 4 dagar.
Hejdå!

Kommentarer

Postat av: Mari

Publicerad 2012-12-18 14:59:37

Låter inte bra med stirrande män... håller med om att det är väldigt fel att vi ska behöva vara rädda eller ens tänka oss för. Du får lära oss lite om antisemitism och annat när du kommer hem! Måste erkänna att jag inte riktigt hänger med när det gäller Disney.... Ses snart - längtar! Puss puss
/mamma

Postat av: mormor

Publicerad 2012-12-18 20:38:47

Lilla Ida! Du är en vacker ung kvinna! det finns män som tror att det är deras rättighet att stirra, de kan bara inte låta bli när de ser en söt och fin tjej/kvinna!jag försvarar inte beteendet, men det behöver ju inte ligga skumma fantasier bakom,det finns trots allt aningslösa ouppfostrade män, gubbar och spolingar! Nästa gång det händer kan du ju alltid stirra tillbaka! rädd behöver du nog inte vara... puss o kram från mormor, vi ses snart!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela