IDA

It's my soul honey that's up at eighty

Och mitt i allt ska man vara sann

Publicerad 2009-03-11 17:49:42 i Ida,

Just nu tror jag att jag sitter med nakna ben i kors i ett stort ljust fönster i en gammal lägenhet med vita träväggar någonstans där ingen riktigt kan knacka på. Jag dricker kaffe ur små blommiga koppar och lyssnar på Melissa Horn. Jag skriver tidningsartiklar med fjäderpenna på pappersargument och bokstäverna blir precis så där snirkliga och lagom svarta som dom ska bli. Det mörknar, men jag sitter fortfarande där. Det ljusnar, solen går upp och jag sitter fortfarande där. Musiken har spelats om och om igen och för varje gång den upprepas förstår jag texterna mer och mer, och de tillsammans med allt som händer utanför fönstret och innanför min panna skrivs tankfullt ner på pappret.

Ingen behöver säga något, jag behöver inte säga något, inga bortförklaringar om att jag är blyg, eller att jag är trött. Tankarna resonerar med sig själva och de behöver ingen hjälp från någon utifrån. Tillsammans med de blommiga gardinerna så fladdrar mitt hår lite, för fönstret står på glänt och släpper in vårdoften. Eller är det sensommardoft? Jag kan inte riktigt avgöra det.

Det enda som går att avgöra är att just där skulle jag kunna sitta 365 dagar om året, låta månen och solen agera lampa, låta alla människor nere längs gatorna agera statister och skapa historier, och bara låta mig iakkta dem. Och ibland le förnöjt åt min alldeles egna plats innanför fönstret, och deras där utanför.

Kommentarer

Postat av: Mamma

Publicerad 2009-03-11 22:47:03

Hej Älskling . . . och jag som har trott att jag är ganska duktig på att skriva. Gått på skrivarkurs och drömt om att skriva resereportage. Men jag inser nu att inte är det mig du har ärvt dina talanger av. Kan inte du komma och hålla skrivlektioner med mina elever? Jag kan välja ut de duktigaste och mest intresserade. Du skulle bli deras idol och för dem behöver du inte vara blyg.

PUSSAR o KRAMAR

Din mamma

Postat av: Emma

Publicerad 2009-03-11 23:01:31

Skriv en bok! Jag kommer läsa! (obs dedikera den till vp)

PS. Idas farmor, starta blogg! :)

Postat av: alexandra

Publicerad 2009-03-12 11:36:00

dina inlägg är så braaaa ida

Postat av: petra ek

Publicerad 2009-03-12 16:00:16

du är av en annan sort. en sån där man inte hittar överallt. en sån där som bär på något mer. glöm aldrig det skidis!

Postat av: farmor

Publicerad 2009-03-13 06:39:30

Ja lilla gumman Ida - det här var verkligen strålande!! Jag fick tårar i ögonen....

Gick in o testade att lyssna på Melissa Horn - hon sjunger precis som sin mamma Maritza! Henne lyssnade jag mycket på när det begav sej, hon sjöng alltifrån visor till jazz, ofta kompad av ett band som kallade sej Mynta.

Postat av: Monica

Publicerad 2009-03-13 13:32:59

IDA! Kommer du ihåg att jag sa till dig sist du åkte med oss att jag tycker du skriver ruggigt bra.

Det här var suveränt,har precis läst upp det för Sussie Eva och Lotta(vi är i Sälen)De håller med mig om att det var fantastiskt.

Postat av: farmor

Publicerad 2009-03-13 23:32:47

Ida,

Var bara tvungen att gå in o läsa din senaste blogg en gång till. Den är verkligen så jätte, jättebra! Jag säjer som din mamma - trodde jag kunde skriva lite också men... Så fortsätt sätta dina tankar på pränt - det gör du med glans!

Puss Farmor

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela