IDA

It's my soul honey that's up at eighty

Självkänsla

Publicerad 2008-10-08 12:42:16 i Ida,

2. Erkänna verkligheten
 
Det är först när vi accepterar att ett problem existerar som vi kan fatta kloka beslut och göra något åt det. Genom att erkänna verkligheten tar vi makten över vår situation. Problem går inte att ignorera bort. Erkänna och acceptera betyder inte att vi måste tycka om det vi ser. När vi erkänner problemet får vi möjlighet att gå vidare. Det är genom att observera verkligheten, så objektivt som möjligt, vi får bästa möjliga grund för att växa, utvecklas och må bra. Upptäcker vi att förutsättningarna har ändrats uppdaterar vi strategin och/eller målet.


Jomen precis Petra!!!!!!!!!!

Kommentarer

Postat av: Henrik

Publicerad 2008-10-08 16:31:04

Så verkligheten kan endast relateras till problem? Det är vad man kan utläsa i början av texten. Sen kan man inte resonera så där, allt skiljer sig, problem till problem, människa till människa, sak till sak. Det handlar inte om att observera saker, såsom verkligheten för att växa och må bra. Säg det där till ungarna i Kenya, "Men kom igen ungar, verkligheten är såhär men erkänn den och det kommer bli bättre, erkänn att ni har aids så kommer den försvinna" osv.



Ja, okej.

Postat av: Rasmus

Publicerad 2008-10-08 20:49:51

Hahaha. Jag måste säga: Ida, du tyckte själv att din text var odödlig, odödlig på ett sätt att det inte gick att komma åt den. Jag trodde detsamma, jag har sagt det förut. Du skriver skitbra. Nu kanske inte så var fallet för dig, men jag tror att du var nöjd med det du skrivit. Sen kommer "viktig-pettern" Henrik och kör ett "kollektivt" mord på ditt innehåll.



Henrik: Ät mig och mina kvarlevor när jag dött, skitunge :)

Postat av: sis

Publicerad 2008-10-08 21:08:38

kanske inte ungarna i kenya kan göra något åt att de har aids bara för att de erkänner att de har det. men kanske, kanske de får en chans att kämpa för att andra ska slippa eller försöka att få andra att förstå problemet, och att vi som inte är drabbade måste göra något åt det. jag antar att alla iofs inte tänker på andra människor mer än sig själva, men vissa gör nog det. men vad vet jag egentligen.

Postat av: Henrik

Publicerad 2008-10-08 22:40:36

Det med aids var bara ett exempel på typ av problem. Skulle kunna radda upp 100 till =)



Men vad tusan, tanken är fin och det skulle säkert funka i vissas liv! =)

Postat av: petra ek

Publicerad 2008-10-09 09:53:47

inom det området vi pratade om så skulle det fungera. jag tror att om man skulle acceptera det vi syftade på så skulle man ändra sin syn på det. jag tror verkligen det. men det vi menar är för top secret för att nämnas här. men det där med aids i afrika var verkligen en variant det med.

Postat av: Henrik

Publicerad 2008-10-09 17:40:16

Det du skrev saknar totalt innebörd. Brukar du läsa igenom det du skriver?



Alkoholiserade föräldrar, acceptera samt oberserva verkligheten så kan det vara lösningen.



Självmordsbenäget syskon, acceptera samt oberserva verkligheten så kan det vara lösningen.



Skatteskulder, acceptera samt oberserva verkligheten så kan det vara lösningen.



Brutet ben, acceptera samt oberserva verkligheten så kan det vara lösningen.



Inget vatten i kranen, acceptera samt oberserva verkligheten så kan det vara lösningen.



Nu menar jag inte detta, som du/ni nog förstår. Men detta hyckleri ni förespråkar skulle kanske, i enstaka fall fungera i kärleksmässiga relationer. MEN DOH, öppna ögonen och acceptera att det finns annat här i världen.



Nästa gång, sluta tro saker, det köper ingen och var tydlig med vad du menar, Petra! =)

Postat av: sis

Publicerad 2008-10-09 21:42:18

Nu hängde jag inte med om du var oseriös eller seriös med exemplen. Alkoholiserade föräldrar var ju ett utmärkt exempel annars. Eftersom det först är när föräldrarna inser verkligheten (att de är alkoholister) som de kan ta itu med sitt problem. Självmordsbenägen, ja, inse problemet och gå till psykolog. Skatteskulder, inse att du behöver göra något åt ekonomin och gå till en rådgivare eller något sånt. Brutet ben, extremt dåligt exempel eftersom jag inte tror att det har något med självkänslan (som detta inlägg handlade om) att göra, och inget vatten i kranen lika så. Att du sen tar upp anhöriga och inte personerna som har problemen (självmordsbenägna systern, alkoholiserade föräldrarna) är ju helt helt fel, eftersom självkänsla kan man inte fixa åt någon annan. Brukar du läsa det du kommenterar, Henrik?=)

Postat av: Rasmus

Publicerad 2008-10-09 22:52:00

sis: Jag orkar inte läsa din argument då det borde vara lite ENTER-TRYCKNINGAR. BRUKAR DU LÄSA DINA KOMMENTARER









sis?=)

Postat av: Henrik

Publicerad 2008-10-10 15:04:48

Sis, jag är inte dryg, men du förstår inte grejen. Det jag skriver relaterar jag till blogginlägget.

Postat av: sis=sister=elin hagstein

Publicerad 2008-10-10 19:13:47

Ber om ursäkt, ska vara lite duktigare nästa gång. heheheh.



alltså va? det gör det väl inte? brutna ben och dåliga vattenkranar handlar inte om självkänslan, mina föräldrar handlar inte om min egen självkänsla eller min syn på mig själv. läs nya inlägget.

Postat av: elin igen

Publicerad 2008-10-10 19:36:29

..och nu kanske jag lät jättedryg men det är inte meningen. jag förstår bara inte hur du resonerar=)

Postat av: Henrik

Publicerad 2008-10-10 22:50:25

SOM SAGT, läser man den här texten innan Ida förklarat vad dom menar är det obegripligt, som jag förklarat flera gånger.



Citerar Petra: "jag tror att om man skulle acceptera det vi syftade på så skulle man ändra sin syn på det. jag tror verkligen det."



Hur ska en individ, utanför deras arbete förstå vad dom menar? Det är en "Hemlis" framkom det senare. Och nej, du förstår uppenbarligen inte.



Citerar mig själv: "Nästa gång, sluta tro saker, det köper ingen och var tydlig med vad du menar, Petra!"



Nu får du lov att förstå för nu släpper jag det här, Ida har framfört vad dom menade och det nöjer jag mig med.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela