IDA

It's my soul honey that's up at eighty

She moves in her own way

Publicerad 2008-10-10 16:19:57 i Ida,

Haha, ojojojojoj vilken rolig liten debatt det blev om det förra inlägget. Nu ska jag ge er en liten förklaring till det :)

Jag och min kära vän Petra Ek satt och diskuterade vårt projektarbete lite hit och dit, och det handlar om fysisk och psykisk träning. Vi kom senare in på självkänsla. När man slår upp ordet "självkänsla" i ordboken står det: "Medvetenhet om den egna personlighetens värde." Det vill säga mitt eget värde i mina egna ögon. Alltså inte samma sak som självförtroende.

Nu ska jag ta ett exempel som jag tror förekommer i en stor del av allas huvuden, mestadels tjejer kanske, dagligen. Det handlar om att inte acceptera sin kropp.
Många idag tycker inte om sin kropp, känner sig för tjocka, för smala, för fula, för tråkiga, för bleka och tusen saker till. När man har det här problemet, för ett problem är det uppenbarligen, så leder det ofta till dålig självkänsla.

Det många personer inte förstår, tror jag, är att det faktiskt, som nämnt i det tidigare inlägget, existerar ett problem. Problemet är då inte att man är för smal tjock ful eller blek, utan problemet är att man tycker att man är det. Och när man inser det här, då kan göra något åt det.
-" Det är först när vi accepterar att ett problem existerar som vi kan fatta kloka beslut och göra något åt det."
När man har erkänt att man har ett problem, så är det självklart inte så att man helt plötsligt börjar tycka om sin kropp. Men då har man iallfall en grund att fortsätta på, och är mer medveten om att man tidigare tänkt i helt fel banor.
"När vi erkänner problemet får vi möjlighet att gå vidare. Det är genom att observera verkligheten, så objektivt som möjligt, vi får bästa möjliga grund för att växa, utvecklas och må bra."

Och i det exemplet, så erkänner man alltså verkligheten, när man har insett sitt problem. Och då har texten i inlägget innan helt och hållet rätt.

Det hela började med att vi satt och skrattade lite halv åt oss själva och åt vad vi klagade över och jag kopierade in något om att erkänna verkligheten. Men det blev intressant ändå. De andra punkterna för att bygga upp sin självkänsla var:

1. Ansvar för det egna livet
3. Hävdande av egna intressen
4. Personlig integritet
5. Vilja leva

och självkänsla handlar alltså om en själv, och ingen annan.


Helg!

With love
Ida

Kommentarer

Postat av: Henrik

Publicerad 2008-10-10 22:57:00

Bra där, det där var tydligt om något. Du måste hålla med att publicera en del av ett arbete i en offentlig blogg är mer eller mindre oförståligt för allmänheten?



Nu låter det som jag menar Expressen, men du förstår poängen!

Postat av: petra ek

Publicerad 2008-10-11 13:06:26

sant som det är sagt! nu slipper barnen i afrika med aids dras med i det här haha :)

Postat av: Henrik

Publicerad 2008-10-11 13:09:32

Exakt! =)



Petra, syns på Stureplaneten ikväll ;)

Postat av: Anonym

Publicerad 2008-10-13 12:35:07

Hej! Kul o ses i lördags! Hoppas du hade en rolig kväll på bk. Jag fick sitta på en buss i nära 2h på söndagen, bakis... Mindre kul!

Postat av: Rasmus

Publicerad 2008-10-17 16:06:42

anonym: Var det någon som fråga????

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela